Att välja rätt cykel

3157826-red-bike-lying-on-green-grass-cyclist-relaxes-in-the-background

I Sverige säljs det omkring en halv miljon cyklar om året, men det är inte alla som faktiskt får en cykel som passar dem eller använder dem på rätt ställe. Med informationen nedan bör man lättare kunna välja en cykel som passar sina egna behov.

Till att börja med måste man titta på de olika typerna av cyklar som finns tillgängliga. Den fösta är sportcykeln, denna har något större hjul, 28 tum är väldigt vanligt, och rullar därför lättare. Det är ett perfekt val för de flesta pendlings- och vardagscyklister. Sportcyklar kommer i två varianter antingen med växlar inbyggda i navet och ofta även fotbroms, eller utanpåliggande växlar. På en sport cykel kommer man att sitta något framåtlutad och avlasta korsryggen, mer vikt läggs istället på styret genom händerna. Denna ställning ger även mer kraft i tramptaget och lite mindre luftmotstånd.

Nästa cykel är classic-cykeln, en mycket traditionell typ i Sverige och är även känd som en standardcykel. Dessa har alltid fotbroms och passar väldigt bra för halvlånga cykelturer i ett lagom tempo, Standardcykeln är troligtvis en av de cyklar man enklast kan köpa över nätet då de inte har samma krav på exakt passform som många andra cyklar som är tänkt för högre hastigheter och för att köras i terräng. Standardcyklar delas även in i två kategorier beroende på antalet växlar, de har antingen 0-4 växlar eller 5-8. Fler växlar är att föredra om man kommer att använda cykeln ganska ofta.

Mountainbiken kommer härnäst, de var från början ombyggda standardcyklar som var menade att klara av skogsturer och tävlingar i terräng bättre än de som annars fanns tillgängliga. Dessa dök upp under 70-talet och slog igenom stort här i Sverige under 80-talet, då en stor del av alla cyklar som såldes faktiskt var mountainbikes.

Sist men inte minst har vi racingcykeln, dessa är sådana cyklar som används av professionella cyklister, de man normalt sett köper i en butik kostar naturligtvis inte fullt så mycket som en cykel som används i Tour de France, men de är fortfarande av hög kvalité. På dessa har man en mycket mer liggande ställning, något som verkligen drar ned på luftmotståndet.

Idag växer även användandet av cykeln vintertid då alltfler kommuner satsar på miljön och förutsättningarna blir bättre. Rätt klädd och med rätt däck är det inget problem att ta sig fram med cykel även under vintermånaderna och det är ett bra sätt att få motion och frisk luft vilket behövs när dagarna är kortare och det fort blir mörkare. Dubbdäck finns att köpa till din cykel och man får faktiskt extremt bra grepp med dessa. Ett dubbdäck till cykel har liksom bildäck en mjukare gummiblandning för att kompensera den kyleffekt som gör att gummit blir hårdare vid minusgrader.

Kom ihåg att oavsett vilken cykel du väljer så måste du kolla över din cykels reflex och lampor, det skymmer fortare än man tror och samtidigt syns man givetvis sämre. Även om ens egna ögon vant sig vid skymningen och ser bra så är det lätt att glömma bort att andra kanske inte ha samma sikt. En pannlampa och reflexväst kan också vara bra att ha nerpackad för säkerhets skull.