Cykling som träning

Cykling är inte bara det i särklass bästa sättet att transportera sig på, det är också en alldeles utmärkt träningsform, något vi tänkte titta lite närmare på i just den här artikeln.

gammal cykel

En fördel med cykling är att den är mer skonsam mot kroppen än andra träningsformer som till exempel löpning, som sliter en hel del på knäna. Dessutom är det en träningsform som ger bra kondition och även starka ben.

Cykling fungerar dessutom alldeles utmärkt som motion i vardagen. Cyklar man till och från jobbet eller skolan får man ju faktiskt lite motion på köpet. Tar man en liten extra runda på väg hem får man ännu mer träning på köpet, något som passar bra till exempel ljumma sommarkvällar.

Förutom vanlig klassisk landsvägscykling finns även en rad andra sätt på vilka man kan träna cykling, som till exempel mountainbike-cykling, där man kör ute i terrängen, vilket kan vara riktigt tufft i vissa fall och BMX-cykling, som är något för den som inte bara vill cykla på marken utan också vill hoppa och göra olika typer av konster på cykeln.

Oavsett hur man cyklar så behöver man alltid en cykel. Mer om vilka olika typer cyklar som finns kan man läsa om här.

Ett bra sätt att hitta motivation i sin träning kan vara att ha som mål att köra något motionslopp eller liknande. Över hela landet finns en rad olika lopp, främst landsvägslopp, men även terränglopp för mountainbike förekommer.

Vill man ha en verklig utmaning bör man givetvis köra Vätternrundan, som mäter hela 30 mil. Vätternrundan äger rum varje år i juni med start och mål i Motala. Tillsammans med Vasaloppet, Vansbrosimningen ingår Vätternrundan i det som kallas för en Svensk klassiker.