Ökat intresse för cykling

Det sägs att intresset för cykling och cykelsporter ökat stadigt de senaste åren. Att cykla är trevligt, ekonomiskt, miljövänligt och bra för hälsan. Väljer man cykel som färdmedel står man för en bättre miljö och att man vårdar vår kära planet. Att cykla och att bli engagerad i cykling är ett steg i rätt riktning när det gäller hållbar utveckling. Cykelsporter inkluderar bland annat mountainbike med olika tävlingsformer ute på terräng; samt BMX – en sport som har sina rötter i Kalifornien och som är relativt ny. BMX har givit många yngre som inte är gamla nog att köra riktiga hojar möjligheten att träna och tävla på underlag med varierande terräng.

Cykelcross

Cykelcross

Gillar man intensiv cykling i varv, är det så kallad cykelcross som gäller. Hur banan skall se ut är upp till arrangörernas fantasi. Kreativa arrangörer ser till att banan innehåller olika underlag med egenskaper som gör banan roligare så att varje varv blir kul att titta på. Det är underhållande att heja på cyklister som kör cykelcross eftersom man har nära kontroll över vad som händer på cykelbanan. Varje race tar mer eller mindre en timme och då vet man också hur länge man ska vara med och stötta sina barn och i vissa fall föräldrar. Det anordnas nämligen turneringar i cykelcross för seniorer.

Cykling – tillgängligt för alla

Cykelsporter är till för människor i alla ålder. Det är kul att cykla och det är alla gånger värt att pröva en cykelsport. Oavsett valet av cykelsport kan man alltid hitta en cykel i den priskategori man önskar. Sedan är det bara att googla sig fram och hitta de platser eller tävlingsbanor man vill utforska. Är det mountainbike som gäller så är det bra om du har berg nära ditt hem. Bor du i Skåne eller i ett annat platt landskap är det landsvägscykling som gäller – en klassiker som hjälper dig att gå ned några kilon snabbare.

Gör din kropp en tjänst!

Även om landsvägscykling inte är lika äventyrligt som BMX och mountainbike får man en härlig upplevelse och en god motionsträning. Oavsett vad du väljer för cykelform gör du din kropp en tjänst om du cyklar och gör det ”på riktigt”. I början kommer cykling att vara påfrestande för ben och bakdel i ett några dagar efter din första seriösa träning. Efter upprepade rutiner kommer du få en bättre och starkare kropp samt ett hjärta som blir både gladare och uthålligare!